İmar Kentsel İyileştirme Müdürlüğü
Görev Yetki ve Çalışma Esasları
1) İmar Hizmetleri,
2) Ruhsat ve Denetim Hizmetleri,
3) KUDEB Hizmetleri,
4) İl Çevre Düzeni Planı,
5) TUİK Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Hizmetleri,
6) Emlak ve İstimlâk Hizmetleri.
1. İmar Hizmetleri
• 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu ve 3194 sayılı İmar Kanunu uyarınca; Belediye sınırı ve mücavir alanların dışındaki hâlihazır Harita ve Mevzi İmar Planlarının Kontrolü ve onayının yapılması,
• 3194 Sayılı İmar Kanunu uyarınca; Belediye sınırı ve mücavir alanların dışında ifraz, tevhit ve irtifa hakları, hisseli satış, cins değişiklikleri ile ilgili kontrol ve taşınmazlarla ilgili imar durumlarına ait Valilik adına İdaremizin görüşünün bildirilmesi.
• 3194 sayılı İmar Kanunu uyarınca; Belediye hududu ve mücavir alanı dışında yapılacak yapılar nedeniyle İnşaat İzni, Yapı Kullanma İzni ile yine aynı kanun uyarınca kaçak yapı yapanlar hakkında gerekli işlemleri yürütmek ve kaçak yapılaşmanın önlenmesi hususunda gerekli denetimleri yapmak,
• 5302 sayılı Kanun Uyarınca; Belediye sınırları ve mücavir alan dışındaki İmar Uygulamaları görevini yerine getirmek,
• İmar Kanununun ve Planlı ve Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği gereği; Belediye Sınırları ve Mücavir alan dışında yapılacak tüm yapılara (Yapı ruhsatı ve Yapı Kullanma İznine tabi olan) 3194 sayılı İmar Mevzuatı gereği, Adres kayıt sistemine uygun olarak Yapı Ruhsatı ve Yapı Kullanma İzin Belgelerini düzenlemek,
• Yapı ruhsatı ve Yapı Kullanma İzin Belgesi Düzenleme süreci öncesinde ruhsat ve eklerinde gerekli incelemeler yapılarak, projeleri (mimari, statik, tesisat ve elektrik) onaylamak,
• Ruhsat ve eklerine aykırı kaçak yapılan inşaatların tespitini yapmak,
• İmar Kanununun 59. maddesi gereği inşaat ve eklerine aykırı kaçak yapılan inşaatlara, İmar Kanununun 32. ve 42. maddeleri gereği idari cezalarını düzenlemek ve takibini yapmak,
• İdari cezaları sonuçlanan ruhsatsız kaçak inşaatları ruhsata bağlamak,
• Ruhsata bağlanan inşaatların, ruhsat ve eklerine ve projelerine uygun olup olmadığını denetlemek,
• Belediye sınırları ve mücavir alan dışında bulunan sıhhi ve gayri sıhhi müesseselere umuma açık istirahat ve eğlence yerleri ile tüm işyerleri ve işletmelere Yapı Ruhsatı ve Yapı Kullanma İzin Belgesi düzenlemek,
• Yapıların 4708 sayılı Yapı Denetimi Kanunu’na uygun yapılmasını denetlemek,
• 442 sayılı yasaya 7 Ek madde eklenmesi hakkındaki 3367 sayılı yasayla; Ev, ahır, samanlık ve benzeri binalar için arsa sıkıntısı çekilen köylerde köy muhtarları ve köy ihtiyar heyetlerinin olumlu görüşlerini alarak, Köy Yerleşme Planının yapılması taleplerine ilişkin komisyon, sekretarya ve büro hizmetleri ile İmar Planları çalışmalarını yürütmek,
• 442 sayılı Kanun ve ilgili Yönetmenlik gereği, Köy Gelişme Alanları yapılmış olan köylerdeki rezerv arsaların ihtiyaçlı ailelere dağıtımı, tescil ve temlik işlemlerini yapmak.
• Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca, ilgili mevzuat ile İdaremize verilen görevleri yürütmek.
2. Ruhsat ve Denetim Hizmetleri
• 167 sayılı Yeraltı Suları Hakkında Kanunun 4. maddesiyle verilen kaynak sularını ihale ederek kiraya verilmesini sağlamak,
• 3213 sayılı Maden Kanunu uyarınca 1 (a) Grubu (kum ve çakıl) maden alanlarını belirleyip, ihale edilerek, kişi ve kurumlara ruhsat vermek,
• 3213 sayılı Kanun Kapsamında ve Enerji ve Tabi kaynaklar Bakanlığının hammadde üretim izin taleplerinin değerlendirilmesi hususunda verdiği yetkiye dayanarak Karayolları ve DSİ Müdürlüğü gibi resmi kuruluşların yol ve baraj yapımında ve belediyelerin altyapı hizmetlerinde kullanılmak üzere ihtiyaç duyulan hammaddelerin ruhsatlarını vermek,
• 3572 ve 2559 sayılı kanun kapsamında Belediye Mücavir Alanı dışındaki tüm işyerlerine ve umuma açık istirahat ve eğlence yerlerine ruhsat vermek, 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun uyarınca; Büyükşehir Belediyesi ve Belediyesi mücavir alanı dışında kurulacak 1. Sınıf Gayri Sıhhi Müesseseler ile Belediye Hududu ve Mücavir alan dışında açılacak tüm 2. ve 3. Sınıf Gayri Sıhhi Müesseselerin, incelenmesi, ruhsatlandırılması işlerini yapmak, 3213 sayılı Maden Kanunu Kapsamında bütün maden ocakları ve işletmelerine Gayri Sıhhi Ruhsatlarını vermek,
• 4628 sayılı Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik üretimine ilişkin kanun uyarınca Su Kullanım Hakkı İzin Belgesi vermek,
• 5686 sayılı Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanunu uyarınca; arama ve işletme ruhsatlarını vermek ve denetlemek,
• 167 sayılı Yer altı Suları Hakkında Kanun ve Kaynak Sularını denetimini yapmak,
• Kum-Çakıl Ocaklarına 1 (a) grubu maden işletme ruhsatı verme iş ve işlemlerini yapmak,
• 3213 sayılı Maden Kanun uyarınca kiraya verilen 1(a) grubu maden alanlarının kira bedellerinin takip ve tahsilini yapmak,
• 3213 sayılı maden kanunu kapsamındaki tüm maden gruplarının Devlet Hakkı tutarında %50 Özel İdare payının tahsili işlemleri, mevzuatla verilen diğer yasal payların takip ve tahsilini yapmak.
• 3213 sayılı Maden Kanunu uyarınca 1 (a) Grubu (kum ve çakıl) maden alanlarının, Maden işletme ve sevkiyatının Maden Kanunu ve 1 (a) Grubu Madenleri İle İlgili Uygulama Yönetmeliği’ne uygun olarak; sevk fişi ile, ruhsatlı alanlardan yapılıp yapılmadığını sürekli olarak denetlemek, izinsiz sevkiyata müsaade etmemek,
• 3213 sayılı Maden Kanunu uyarınca işletilen tüm maden sahalarındaki maden sevkiyatının Maden Kanunu ve Maden Kanunun Uygulama Yönetmeliğine uygun olarak yapılıp yapılmadığını, (MTA gibi ihtisas kuruluşlarından alınacak elamanlarla birlikte) sürekli denetlemek,
• 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyeti Kanunu uyarınca, Belediye Hududu ve Mücavir Alanı Dışında Kalan Umuma Açık İstirahat ve Eğlence yerlerinin denetimlerini yapmak,
• 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun uyarınca; Belediye Hududu ve Mücavir Alanı dışında kalan tüm işyeri ve işletmelere İşyeri Açma ve İşletme Ruhsatı verilmesi hususunda inceleme yaparak, buraların devamlı denetlenmesini sağlamak,
• 5272 sayılı Belediye Kanunu uyarınca, Büyükşehir Belediyesi ve İl Belediyesi hududu ve Mücavir alanı dışında kurulacak 1. Sınıf Gayri Sıhhi Müesseseler ile Belediye Hududu ve Mücavir alan dışında kurulacak tüm 2. ve 3. Sınıf Gayri Sıhhi Müesseselerin incelenmesi, ruhsatlandırılması ve sonrasında devamlı surette denetiminin yapılmasını sağlamak,
• Yukarıda sayılan iş ve işlemlerin defter kayıtlarını tutmak,
• Merkezden ruhsatlandırılması gereken ancak İlçelerde faaliyet gösterecek işletmelere verilen ruhsatları İlçe Özel İdare Müdürlüklerine bildirmek
• Amirlerinin verdiği ve mevzuatın öngördüğü benzer nitelikteki diğer iş ve işlemleri yapmak.
3. KUDEB Hizmetleri
İdaremizce KUDEB kurulması halinde aşağıdaki görevleri yerine getirir:
• İl genelinde bulunan korunması gerekli taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının tespit, tescil ve incelenmesine yardımcı olmak, kayıtlarını tutmak, envanterlerini yapmak, korunmalarına yönelik çalışmaları yürütmek, ilgili kurumlarca ihtiyaç duyulan desteği sağlamak.
• Tarihi eserlerimizin tanıtım ve korunmasına yönelik olarak kurs, eğitim, seminer vb. organizasyonları planlayarak yürütmek, yayın yapmak, toplumda kültür varlığının bilincini yerleştirmek,
• Kentsel sit, tarihi sit, arkeolojik ve doğal sitlerde korunmaya yönelik olarak yapılacak denetimlere destek sağlamak,
• Koruma ve restorasyon projeleri hazırlamak, teknik ve taleplerin hazırlanması, yerel imkanlarla yapılabileceklerin süratle tamamlanmasını sağlamak, uygulamasını denetlemek,
• Taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarında yapılacak olan tadilat ve tamirat uygulamaları öncesinde yapıyı incelemek ve yapılacak onarıma ilişkin koşulların belirtildiği onarım Ön İzin Belgesi düzenlemek,
• Taşınmaz kültür ve tabiat varlıkları, bunların koruma alanları ve sit alanlarında, tadilat ve tamiratların özgün biçimde ve malzemeye uygun olarak gerçekleştirilmesini denetlemek, uygun bulunanlara Onarım Uygunluk Belgesi düzenlemek,
• Tadilat ve tamirat kapsamında başlanılan onarımlarda esaslı onarım gereğinin yapıya uygun olmadığı saptanması durumunda onarımı durdurmak, konuyu belgeleriyle Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğüne iletmek,
• Taşınmaz kültür ve tabiat varlığı parseline bitişik parsellerde ve koruma alanlarında yer alan ve yürürlükteki yasal düzenlemelere göre ruhsatı bulunan tescilsiz taşınmazlardaki tadilat ve tamirat uygulamalarına varsa koruma amaçlı imar planı koşulları da dikkate alınarak izin vermek ve denetlemek,
• Koruma bölge kurulları tarafından onaylanmış röleve, restitüsyon ve restorasyon projelerine ilişkin uygulamaları denetlemek,
• Taşınmaz kültür ve tabiat varlıkları ile bunların korunma alanlarında; koruma yüksek kurulunun ilke kararları, koruma bölge kurulu kararlarına aykırı ve ruhsatsız olarak yapılan inşaatlar ile koruma amaçlı imar planlarına, sitlerde sit şartlarına aykırı olarak inşa edilen yapılar hakkında imar mevzuatına göre gerekli işlemleri yapmak, uygulamayı durdurarak konuyu belgeleriyle birlikte Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğüne iletmek,
• Tescilli kültür varlıklarının mail-i inhidam olmaları halinde can ve mal güvenliğinin sağlanması için gerekli işlemleri yaparak durumu Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğüne iletmek,
• Kültür ve tabiat varlıkları ile tarihi dokunun ve kent tarihi bakımından önem taşıyan mekânların ve işlevlerinin korunmasına yönelik programları hazırlamak, bu amaçla yapılacak uygulamalara ilişkin işlemleri yürütmek,
• 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu ile 3194 sayılı İmar Kanununa aykırı uygulamaların tespiti halinde ilgili idareye ve cumhuriyet savcılığına bildirimde bulunmak,
• Restorasyon aşamasında çalışacak iş gücünün eğitimini sağlamak, kalıcı elemanlar yetiştirmek,
• Emlak vergilerinden alınan katkı paylarının harcanması ile ilgili iş ve işlemleri yapmak.
4. İl Çevre Düzeni Planı
• İl Özel İdaresi Kanunu gereğince; İl Çevre Düzen Planını Valinin koordinasyonunda, İl Belediye Başkanlığı, İl Özel İdaresi ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü ile birlikte hazırlamak, güncellemek, uygulamaların plana uygunluğunu sağlamak ve denetlemek,
• İl Çevre düzeni planını Belediye Meclisi ile İl Genel Meclisi onayına sunmak.
5. TUİK Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Hizmetleri
• Adres Kayıt Sistemi ve Kimlik Paylaşım Sisteminin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için teknik altyapıyı kurmak ve hayata geçirmek,
• 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununu, Adres Kayıt Sistemi Yönetmenliği ve Adres ve Numaralamaya ilişkin Yönetmenliğe göre Belediye ve İl Özel İdareleri numaralama çalışmalarını adres standardına uygun yürütmek, Ulusal Adres Veri Tabanına işlemek,
• Adres ve numaralamaya İlişkin yönetmenlik gereğince; yapı ruhsatı formları, yapı kullanma izin belgesi ve yanan yıkılan yapılar formu Ulusal Adres Veri Tabanına işlemek,
• 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununa göre gerekli çalışmaları yapmak,
• Ulusal Adres Veri Tabanının güncellenmesi için Kimlik Paylaşım Sistemine bağlanarak sınırları içerisinde adres bileşenlerini Ulusal Adres Veri Tabanında güncelleştirmek,
• Amirlerinin verdiği ve mevzuatın öngördüğü benzer nitelikteki diğer iş ve işlemleri yapmak.
6. Emlak ve İstimlâk Hizmetleri
• Kurumumuza ait taşınmazların tapu sicil senetlerini almak ve kayıtlarını kamu idarelerine ait taşınmazların kaydına ilişkin yönetmelik hükümlerine göre tutmak, kamulaştırma, kat mülkiyeti, kiraya verme ihalesi, devir, tescil, tahsis, takas, tevhit, ifraz, intifa işlemlerini yürütmek,
• Kurumumuza ait taşınmazların alım-satım işlerini yapmak,
• İdaremize ait lojmanların tahsislerini, tahliye ve kira bedellerinin tespitini yapmak,
• Kurumumuza ait taşınmazlarla ilgili ihtilaflı konuları Hukuk müşavirliğine bildirerek ihtilafların çözümünü sağlamak,
• Görev alanımızda bulunan yeşil alan, otopark, otogar, spor, dinlenme ve eğlence tesisleri ile mezarlık ve şehitlik alanları ile, yol, bulvar, alt ve üst geçit, park-bahçe vs hizmetlerin kamu yararına tahsisi için özel ve tüzel kişilere ait kamulaştırma işlerini yürüterek tescil ve terkinini sağlamak,
• Kamu kurum ve kuruluşlarına ait taşınmazların İl Özel İdaresi adına hizmet amacında kullanılmak üzere ihtiyaç duyulan devir, tahsis için kurumlarla koordineyi sağlayarak iş ve işlemleri yürütmek,
• Mahkemelerce istenilen taşınmaz kayıtlarının yazışmalarını yürütmek,
• Kurumumuz adına yapılan gayrimenkul bağışlarını İl Genel Meclisine sunmak,
• Taşınmazlar üzerinde fuzuli işgalci olup, işgalden vazgeçmeyenlere yönelik ecrimisil, men’i müdahale ve dava açılmak üzere gerekli iş ve işlemleri yapmak.
• Kiraya verilen taşınmazların kira ödemelerinin, Mali Hizmetler Müdürlüğü ile koordineli olarak tahsilatın gerçekleşmesini takip etmek,
• İmar planı ve planlarında kamu yararına tahsis edilmiş veya gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmazların kamulaştırılması gerekenlerin kamulaştırma/istimlâk işlemlerinin ikmali için kamu kurum ve kuruluşları ile koordineli olarak çalışmak,
• Emlak ve İstimlâk konuları ile ilgili danışmanlık raporlarını hazırlamak,
• Dosyaların muhafazası için arşiv yönetmeliğine göre dosyaları tanzim etmek,
• Kamulaştırılması gereken taşınmaz üzerinde tarihi eser tescil kaydı olması halinde Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulundan izin almak, Kültür Bakanlığından Kamulaştırma yetkisinin alınmasını müteakip, gerekli işlemleri yapmak.
• Amirlerinin verdiği ve mevzuatın öngördüğü benzer nitelikteki diğer iş ve işlemleri yapmak.